Informacje o grze

Strategiczna gra planszowa Królestwo - projekt autorski

Informacje o grze

Postprzez Mpl » N gru 28, 2014 22:16

Obrazek
www.rulersandempires.pl - adres strony.
Planszowa gra strategiczna KRÓLESTWO

Wprowadzenie

Pierwszą grę strategiczną stworzyłem w 1999 roku, nazwałem ją Królestwo, i prezentowała wydarzenia ze świeta fantasy; smoki, orki, mutanty i magię. Cel był jeden: zagrać ze znajomymi w grę, w której oprócz samej strategii, będziemy mogli wykorzystać taktykę na polu bitwy, a co jest z tym związane, także pełny rozwój gospodarczy królestwa, dający odzwierciedlenie w sile militarnej i sojuszach. Były to czasy pozbawione internetu, więc rozgrywka tego typu w gronie przyjaciół gwarantowała dobrą zabawę... pod warunkiem, że sama w sobie gra przypadłaby do gustu.

Od pomysłu do realizacji upłynęły dokładnie dwa dni. Na kartkach z zeszytu rozrysowałem mapę, prowincje (pomysł na prowincje zrodziła seria Wiedźmin), obmyśliłem jednostki, obmyśliłem system bitwy, statystyki poszczególnych wojsk oraz budynki funkcyjne. Pierwsze próbne „granie” rokowało bardzo dobrze, więc pokusiłem się o przerysowanie wszystkich pomysłów w programie Paint, a następnie wydrukowanie tworów. Wykonałem także drewniane pionki dla każdej nacji (nie było nazw, jedynie kolory dla każdego gracza) i napisałem instrukcję. Mniej więcej w styczniu 2000 roku pierwsza wersja gry była gotowa.

Projekt rozwijałem aż do roku 2003, kiedy pierwsza finalna wersja została poddana próbie w grze z ośmioma graczami. Wyszły pewne mankamenty rozrywki, brak wielu funkcji, które urozmaiciłyby grę oraz małe nieścisłości w balansie jednostek, wobec czego postanowiłem dokonać pewnych zmian. W tym czasie, po około dwóch miesiącach pracy, zrezygnowałem z systemu uparcie forsowanego przeze mnie, polegającego na zamianie pól prowincji według kolorów (każda prowincja „zmieniała” kolor, w zależności od tego, który gracz ją posiadał) i wykonałem całkowicie nowy system kalkulacji bitwy. Przyznam, że już wtedy czułem, że nie przeskoczę ograniczenia wynikającego z użycia kości do gry jako wspomagania do przeliczenia wyniku potyczki. Zrobiłem więc tabelę ataków, do której powstał specjalny licznik.

Nowa wersja gry, finalna, została ukończona w 2006. Przez dwa lata nie wracałem do tematu aż do czasu, kiedy w rozmowie z kumplami wspomniałem o tym, co robiłem w ostatnim czasie.

Tutaj rozpoczyna się nowy rozdział gry. Kolega, słysząc o grze, zaproponował abyśmy w większej grupie pochylili się nad tematem, tak więc już w dziewięć osób, niespełna tydzień później, ślęczeliśmy nad wielką mapą Królestwa i przy użyciu smoków oraz mutantów anihilowaliśmy hordy armii wroga. Jeden z graczy bąknął krótko „Stary, przecież można to zrobić na komputer!”. Czyżby? Lubię wyzwania i tworzenie nowych mechanizmów w grach, lecz pewne aspekty wydały się nie do przeskoczenia. Głównym problemem jest... czas.

Obrazek

Twórcy ze stajni SEGA polegli na tym „małym” problemie przy okazji każdej wersji gry z serii Total War – mimo, że jestem wielkim miłośnikiem starego Shoguna oraz nie tak całkiem starego Empire, nigdy nie zaznałem smaku pełnej kampanii na wielu graczy, ba!, nawet nie przeszło mi przez myśl, że we wspomniane Empire: Total War mógłbym zagrać z setką innych graczy... Postanowiłem zagłębić się jeszcze bardziej w tworzoną grę, i rozwiązać problem, jednocześnie myśląc, jak stworzyć grę, w której dwustu pięćdziesięciu maniaków strategii toczy wojnę o dominację nad światem.

Ponieważ programować nie potrafię, pozostało tworzenie gry planszowej odzwierciedlającej to, co może zaistnieć w świecie komputerowym (chociaż wiadomo; komputer oferuje dużo więcej możliwości, ale chodziło o stworzenie konkretnych mechanizmów).

Obrazek

W 2008 porzuciłem świat fantasy i zdecydowałem się zrobić realną mapę Europy z przełomu XVIII wieku. Najważniejszym celem stało się urozmaicenie rozrywki poprzez dodanie stanu osobowego do jednostek oraz całkowicie nowego systemu przeliczeń walki. Dość powiedzieć, że tylko te dwa elementy zajęły mi 4 lata pracy, podczas której wykonałem kilkanaście różnych metod prowadzenia walki. Ostatecznie też, w tym niemałym czasie, pokonałem czas, wykorzystując klucz z pierwszej gry i modyfikując go nieznacznie. Tak przygotowaną grę zdecydowałem stworzyć całkowicie od nowa, z nową szatą graficzną oraz całą masą smakowych detali. Pracę nad grą ukończyłem w grudniu 2014 roku, czyli po ponad 13 latach szukania najlepszych rozwiązań.

Kluczem do sukcesu okazała się stworzona wiele lat wcześniej tabela. To jej rozwój oraz setki testów rozwiązań pobocznych pozwoliły stworzyć unikatowy, jak na skalę gry planszowej, system walk poszczególnych jednostek, który uwzględnia stan osobowy walczących kompanii, ich umiejętności, szybkość oraz innych wyjątkowych cech. Powstała tabela oraz klucz do przeliczeń rozwinął bitwę do całkowicie nowych rozmiarów. Znajomy napisał program komputerowy, przenosząc wszystkie dane, co jeszcze bardziej usprawniło grę. Drugim skokiem jakościowym były pionki: złożone z pięciu elementów pokazują stan osobowy jednostki, czy posiada załadowaną broń, kierunek marszu oraz barwę państwa, które reprezentuje. W połączeniu z całkiem przyjemną szatą graficzną stworzyły doskonały klimat na polu walki.

Obrazek

Gra w wersji planszowej oferuje:
8 państw
11 jednostek wojskowych
10 budynków gospodarczych i militarnych
Wielowątkowy system rozwoju państwa
W tym: Wielkie Osobowości, Fortyfikacje, rozbudowę miast, handel,
Nieograniczoną dyplomację
Maksymalnie może grać 40 graczy!

Obrazek



Gra w pełnej wersji komputerowej może oferować:

Rozgrywkę dla 250 graczy na globalnym serwerze
Pełną dyplomację oraz handel
Karierę generalską
Całkowitą swobodę zarządzania królestwem
Unikatowy system oferujący pełną kampanie i bitwy taktyczne w czasie rzeczywistym

Pytania i odpowiedzi:

Czy to jest strategia?

W pełnym tego słowa znaczeniu! Jako władca, kierujesz rozwojem gospodarczym swoich miast i miasteczek, prowadzisz handel, tworzysz armię, którą kierujesz na pola bitwy, bronisz nią swoje królestwo, prowadzisz oblężenia twierdz.

Czy taktyka ma w ogóle znaczenie?
Do dyspozycji masz 11 jednostek, od uzbrojonych chłopów po elitarną piechotę liniową i działa armatnie. Każda jednostka posiada stan osobowy, amunicję, oraz swoje statystyki, które mogą mieć ogromne znaczenie podczas walki!

Czy mogę tworzyć wielkie armie?
Jeśli tylko twoja gospodarka udźwignie koszty jej utrzymania...

Ilu graczy może grać w tę grę planszową?
Od 2 do 40 (w wersję „światową” nawet 100!)

Jak długo trwa rozgrywka?
Od kilku do kilkudziesięciu godzin.

Czy nie jest to zrzynka z serii Total War?
Jeśli patrzeć na całokształt, wygląda jak zrzynka. Lecz ani oryginalna gra Królestwo, osadzona w świecie Fantasy, ani tym bardziej bazująca na historii nowa wersja Królestwa nie są kalkami żadnej gry. Królestwo czerpie z tych samych źródeł, z których korzystali twórcy w firmie SEGA.

Czym więc różni się Królestwo od takiego Empire: Total War?
Przede wszystkim Królestwo oferuje tryb wieloosobowy we wszystkich wymiarach, czyli tak pod względem strategicznym jak i taktycznym. Poza tym gra Królestwo jest tak zaprojektowana, aby mogło w nią grać nawet 250 graczy w tym samym czasie!

Przecież każda tura zajmie kilka godzin! Jak to rozwiązałeś?
Tura całkowita trwa 20 minut – rozwiązanie pozostanie tajemnicą (to jeden z najważniejszych kluczy)

Skoro SEGA nie stworzyła takiej kampanii dla kilkunastu graczy, jak ty to zrobiłeś?
Wykonałem dwa kroki w tył w założeniach przyjętych jako „amen” w strategiach, kiedy oni zrobili trzy kroki w przód. W ten sposób mogłem obrać inną drogę, aniżeli znane nam powszechnie rozwiązania.

Czy gra zajmuje dużo miejsca?
Bardzo dużo. Pulpit gracza potrzebuje małego biurka, zaś mapa strategiczna ma wymiary 170x100cm, a do tego dochodzi mapa taktyczna oraz wiele innych elementów.

W domu nie pograsz?
Potrzebne jest naprawdę duże pomieszczenie. Jednym z założeń było stworzenie klimatu, czemu duża mapa bardzo służy.

Czy do gry planszowej potrzebny jest komputer?
Tak. Mam napisane dwa programy: jeden przelicza wynik potyczek podczas bitwy na mapie taktycznej (jest to potrzebne, ponieważ stworzyłem tabelę z 1044 statystykami, czego „ręcznie” nie da się przeliczyć). Drugi program wspomaga zawiadywanie przychodami i utrzymaniem państwa. Oba programy wymagają systemu Vista lub nowszego.

Kiedy zrobisz wersję na komputer?
Sam nie zrobię. Nie posiadam ani funduszy, ani zdolności. Liczę, że wyjątkowość gry przyciągnie dobre studio, i uda się z nimi stworzyć Królestwo jako pierwszą grę na świecie, oferujące tak rozległy system rozgrywki, mogący pomieścić w jednym miejscu kilkuset graczy.

A jeśli nikt się grą nie zainteresuje?
Pozostanie przecież gra planszowa, w pełni sprawna, w którą może grać kilkunastu znajomych i spędzić świetnie czas z rasową strategią!
Mpl
 
Posty: 86
Dołączył(a): Pn lut 10, 2014 11:53

Postprzez » N gru 28, 2014 22:16

 

Re: Informacje o grze

Postprzez Mpl » So sty 03, 2015 14:36

Update: Wykonam ładne zdjęcia z bitwy (aktualnie toczy się gra z udziałem 3 państw) i wrzucę je tutaj w temacie, aby pokazać jak ślicznie toto wygląda - być może pokuszę się o krótki opis wydarzeń na polu walki, celem przybliżenia klimatu.

Mam prośbę do osób czytających ten wątek: zacząłem rozsyłać info o grze do wydawców (5 krajowych), założyłem wątek na JoeMonster.org oraz zalinkowałem temat na ProjektNostalgia Facebook - jeśli są kręgi, które mogą być zainteresowani tą grą (głównie gracze), proszę, wrzućcie tam trzy zdania. Nie chcę prowadzić nachalnego marketingu ani spamować gdzie się da, tak że wszelką pomoc w tym temacie bardzo docenię!
Mpl
 
Posty: 86
Dołączył(a): Pn lut 10, 2014 11:53

Re: Informacje o grze

Postprzez administrator » So sty 23, 2016 14:39

update:

rzecz rozwija się w niespodziewanym kierunku, a dokładnie mam pełnoprawną grę planszową w ładnym wydaniu.
Projekt Nostalgia - Powrót do przeszłości w najlepszym wydaniu!
administrator
 
Posty: 32
Dołączył(a): Pn lut 10, 2014 09:01
Lokalizacja: Opole

Postprzez » So sty 23, 2016 14:39

 


Powrót do Gra planszowa "Królestwo"

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron